Geschiedenis

In de zomer van 1993 werden we aangestoken door het “trekkertrek virus”. Als eerste moest er een achterbrug gekocht worden. René Manders uit Bakel had nog wat staan, dus het begin was snel gemaakt. Bij de achterbrug zat een motorblok, frame,

vooras en het kapwerk van een Ford Major. Na een turbulente winter met veel sleutel werk stond de Major 17 april 1994 in Rucphen op de baan. De verf was nog nat met als gevolg dat veel teamleden en collega rijders onder de blauwe verf zaten.

De trekker rijdt deze eerste wedstrijd 32 m. Hij wordt omgedoopt tot de naam Renegade, oftewel de eerste letters van onze (op dat moment) enige dochter Renate. Verder staat deze Engelse naam voor vrijbuiter, premie-jager. Hier konden we ons wel in vinden. Behaald resultaat in 1994: 4e plaats.

 

De toenmalige teamleden waren: Johan Flipsen, Johan van Strien, Jack Halters en Gerard Blom. Verschillende jaren werd er gestreden tegen Wickie Power (Aadrie van de Veeken), Mucky Duck (Ed Jansen), Keep Smiling (Kees Braspenning), Pino Power ( Jan van de Veeken), Mud Patrol (Guus Coeckelbergs), Smokey (Jan van de Ree) en Calimero (Helma Bogmans). Dit was een ITTC competitie. Na 2 jaar met de Major te hebben gereden werd het tijd voor wat anders, iets groters. Er werd in september 1995  een uitgebrande ford 8600 aangekocht. Wederom moest er uiteraard veel gesleuteld worden.  Soms werd er een nacht overgeslagen om de tractor op tijd op de baan te krijgen. Soms moest er “vergaderd” worden tot in de late uurtjes, onder het genot van hapje en drankje. Nog steeds kijken we met veel plezier terug op die tijd. Daarom bedanken wij alle mensen die toen en nog steeds altijd voor ons klaar staan. Als tijdgebrek aan de orde is, blijkt hoeveel mensen/vrienden bereid zijn hun steentje bij te dragen.

 

In 1998 werd de overstap naar de NTTO B-divisie gemaakt. Om in de pro-stock klasse te kunnen rijden moet de tractor worden aangepast. Zoals: van twee  naar één turbo, smallere banden (24,5 x 32) en er moest een andere nokkenas en brandstofpomp op.

Nog een probleem: in de prostock klasse is al een tractor met de naam Renegade, wij moeten dus een nieuwe naam verzinnen. Er werd gedacht aan iets van televisie, net als de Renegade. Dan kom je al snel op: The dukes of Hazzard. Na alweer een gezellig avondje “vergaderen” was de nieuwe naam gevonden. Alleen wij spelen niet met auto’s, maar sleutelen aan een trekker. Engelse vertaling: van Hazard is gevaar(te). Conclusie: Blue Hazard. Het behaalde resultaat in 1998: 3e plaats in de prostock klasse.

In de winter van 2008 op 2009 werd een nieuwe tractor gebouwd met een nieuw type kap (T7550). Deze combinatie heeft drie jaar bestaan, omdat na een tijdje bleek dat de PK’s onder de kap groeiden. Dit was niet het probleem, maar het verplaatsbaar gewicht wat we tekort kwamen werd wel het probleem. Vandaar dat gekozen werd voor een componenten opbouw in de winter van 2011 tot 2012. Vanaf nu zijn we dus niet meer afhankelijk van één merk, maar mogen we alles door elkaar gebruiken. Ook zijn hiervoor andere regels betreft chassis en dergelijken. De motorkap moet nog wel hetzelfde merk zijn als het merk van de motor. Toen de uiteindelijke ”maiden run” werd gemaakt in Made 2012 ging het dak eraf. Die dag vergeten we nooit meer… De resultaten zijn erg wisselend en helaas nog niet zo constant als we graag zouden willen.

Langzaam maar zeker willen we ons steeds professioneler gaan opstellen. Het vernieuwde hartjesconcept van de Blue Hazard is hier een voorbeeld van. Deze website is hier weer een opvolging van. Verder hebben we de laatste jaren helaas niet veel kunnen presteren op de baan. Gelukkig ging het eind seizoen 2013 al met grote stappen vooruit, dus hier wordt op verder gewerkt  deze winter.

De doelstelling is om alle wedstrijden aanwezig te zijn. Daarnaast willen we vooral met heel veel plezier naar alle wedstrijden toe gaan. Het is een sport die veel tijd en dergelijken in neemt, maar waar je heel veel andere dingen voor terug krijgt. Lange avonden sleutelen en het vervolgens redden om op tijd op de wedstrijd te zijn, een ander helpen om op tijd op de wedstrijd te zijn, de gezelligheid met vele andere teams en ga zo maar door.