Eurocup Lidköping (S)

De week naar aanloop van de Zweedse Eurocup in Lidköping was kort. Zaterdag wedstrijd, trekker nakijken en op woensdagavond weer vertrekken. En uiteraard moet iedereen gewoon werken. Gelukkig bleek de trekker ongeschonden uit de strijd te zijn gekomen, dus het nodige onderhoud bleek voldoende.

De rit naar Lidköping toe was ontzettend leuk. Wat hebben we veel plezier gehad van de vrachtwagen, maar uiteraard ook op het evenement zelf. Wat heerlijk als je jezelf even kunt terugtrekken en kunt voorbereiden onder het genot van een heerlijke lasagne uit de oven… Luxe!
Op donderdagavond arriveerde het team. Vrijdagavond startte de wedstrijd om 19.00 uur, maar ‘s middags werd er eerst even met verschillende teams gekart. Leuke bijkomstigheid op zo’n motorsportarena waar diverse motorcrossbanen etc. aangelegd waren.
De Prostock klasse stond als derde klasse gepland, maar na de eerste Mini-Unlimited (tweede klasse) bleek deze sleepwagen kapot te zijn. Oftewel, de Prostock klasse werd eerst gereden. We stonden netjes klaar, dus we werden al snel opgehaald om via de weegbrug naar het Parc Fermée te gaan. De eerste trekkers gingen van start en al snel bleek dat de baan ontzettend naar rechts ”trok”. Er moest aan de rechtse kant dan ook erg gecorrigeerd (geremd) worden om de trekker binnen de lijnen te houden. Hier werd dan ook onze tactiek op gebaseerd; dit voorkomen! Als 11e was Renate aan de beurt en om de finale te kunnen bereiken moest op dat moment minimaal 102,60 meter gereden worden. Ze toert op, vertrek subtiel en houdt de trekker links van het midden. Dit pakt goed uit, want ze spint uit in de 103 meter! Op dit moment betekende dit dus een finale. Huh?! De deelnemers na ons wisten deze afstand niet meer te overtreffen en dus zaten we in de finale. Wauw, wat was dat een gaaf moment. Kort daarna volgde kort teamberaad en werd er besloten om niet aan te haken in de finale. We gaan de boel weer goed nakijken en a.s. zaterdag zullen we weer op oorlogssterkte aan de start verschijnen voor de Grand-National. De finale werd een titanenstrijd waarbij de Deense John Deere 2 er met de winst vandoor ging.